PERHATIAN!

Sila letakkan kredit blog 'AjaibBenar.blogspot.com' jika anda ingin berkongsi bahan-bahan yang ada di blog ini. - Team AjaibBenar.blogspot.com -

       
Video Panduan eBay  

Kisah di sebalik Facebook yang perlu anda tahu

1. Kes Penceraian dan keretakan Rumahtangga.

Menurut sebuah syarikat guaman, hampir satu daripada lima tuntutan cerai yang diuruskannya menyebut Facebook sebagai satu daripada punca.

Pengarah Urusan, Divorce-Online http://www.divorce-online.co.uk/ Mark Keenan berkata: “Saya terdengar kakitangan saya berkata, ramai orang yang bercakap mereka mengetahui kecurangan teman hidup mereka dalam Facebook.

“Saya mengambil keputusan untuk mencari bagaimana serius keadaan itu.

“Saya terkejut apabila mendapati 20 peratus daripada tuntutan cerai merujuk kepada Facebook.


“Alasan paling lumrah ialah pengguna laman itu bersembang mengenai seks dengan orang yang tidak berkenaan.” http://www.telegraph.co.uk/technology/facebook/6857918/Facebook-fuelling-divorce-research-claims.html

--------------------------------------
Setelah 6 tahun berkahwin, Emma Brady dan Neil Brady berpisah. Emma yang terkejut dengan berita itu diberitahu oleh kawannya di Denmark yang suaminya telah membuat pengumuman di Facebook bahawa mereka telah bercerai melalui status, "Neil Brady has ended his marriage to Emma Brady" 'Neil Brady telah mengakhiri pernikahannya dengan Emma Brady'.
Emma sangat kecewa karena perpisahan yang dilakukan dengan mendadak tanpa berbincang terlebih dahulu.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1136503/Husband-dumps-wife-online-message-worlds-divorce-Facebook.html

--------------------------------------------------
Keretan rumah tangga juga terjadi di kalangan rakyat Malaysia. Setelah 14 tahun mendirikan rumah tangga, kemudian isteri meyertai facebook dan mula berjumpa kembali teman2 lama. Bermula dengan sembang kosong di facebook dan sebok melayan kawan lelakinya yang kini sudah menjadi suami orang, kini galak bergayut di telefon pula!!

http://www.hmetro.com.my/articles/ds31/Article/

Pada mulanya dia mencari rakan lama dari zaman sekolahnya. Selepas berjaya menemui beberapa orang, dia berhubungan dengan mereka. Yang saya tak suka, kawannya bukan hanya perempuan, sebaliknya ramai juga lelaki.

Saya tidak suka dia bersembang dengan rakan lelakinya biarpun hanya melalui Facebook. Pernah saya menyindirnya dengan memberi contoh kejadian negatif yang berlaku pada masa ini jika terlalu asyik bersembang melalui Internet, tapi katanya saya cemburu.

Dia langsung tidak memikirkan perasaan saya sebagai suami. Baginya, apa yang dia lakukan tidak menyalahi hukum agama. Saya pula berpendapat saya ada hak untuk curiga dan menghalangnya berbuat demikian kerana semua rakan lelakinya di Facebook sudah berkahwin.

Lebih mengecewakan, daripada bersembang melalui Internet, kini mereka galak pula berbual melalui telefon.

Jadi, saya bimbang jika selepas ini mereka merancang untuk berjumpa pula. Dia seolah-olah lupa kawan lelakinya juga sudah berkahwin. Kenapa dia suka sangat berbual dengan suami orang?




2. Melemahkan Generasi Muda Arab

Penelitian ini dilakukan oleh Islam Hijazi, sebuah badan peneliti di Fakulti Ilmu Pengetahuan Politik di Universiti Kaherah, Mesir, dan juga International Centre for Future and Strategic Study in Cairo.


Menurut Islam Hejazi di waktu ini ramai pengguna Facebook bertukar menjadi aktivis alam maya sahaja. Mereka tidak dapat menyatakan menyelesaikan dan memahami permasalahan dunia yang sebenar.
Sebagai contoh, Ketika berlaku apa-apa kejadian ke atas umat Islam, mereka hanya cukup dengan membuat sepanduk, kecaman, atau kumpulan-kumpulan di wall Facebook, dan seterusnya, mereka merasa aman tentang kewajiban yang lain. Tiada tindakan susulan yang dapat mereka laksanakan. Dalam arti lain, para penguna Facebook di negara Arab yang berusia muda hidup dalam dunia yang penuh kepalsuan. (sa/dlhyt)



3. Penghapusan akaun PRO ISLAM dan JIHAD

Pihak Pengurusan Facebook dengan semena-mena menghapus akaun milik Syaikh 'Aidh al Qarni tanpa memberikan alasan apapun tentang penghapusan akaun beliau.

Pihak Pengurusan Facebook tidak menjawab soalan yang bertubi-tubi yang ditanyakan oleh pembela dan peminat Dr. Sheikh Aidh al Qarni. Mereka memadam akaun Dr. Sheikh Aidh al Qarni tanpa sebarang alasan yang jelas.


Selain itu, pihak Facebook juga telah banyak memadam akaun yang lancang menyuarakan Islam dan Jihad di Internet. Salah satunya adalah group Cyber Jihad Community yang dibuat oleh Muhammad Jibriel Abdul Rahman yang juga merupakan pimpinan dari Ar Rahmah Media.

Walau bagaimana pun setiap group yang mati akan diganti baru oleh ahli-ahli komuniti yang lain. Yang ingin dinyatakan di sini, mengapa banyak group yang mempunyai unsur pornografi dan lain-lain tidak ditutup??




blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails