PERHATIAN!

Sila letakkan kredit blog 'AjaibBenar.blogspot.com' jika anda ingin berkongsi bahan-bahan yang ada di blog ini. - Team AjaibBenar.blogspot.com -

       
Video Panduan eBay  

Putera Charles - kisah kehidupan

Charles, Putera Wales (Charles Philip Arthur George Mountbatten-Windsor) (dilahirkan 14 November 1948), adalah anak sulung kepada Ratu Elizabeth II dan Putera Philip, Duke Edinburgh. Beliau adalah pewaris takhta United Kingdom dan 15 lagi negara di dalam Kerajaan Komanwel. Beliau telah memegang gelaran "Putera Wales" sejak 1958 dan digayakan dengan HRH Putera Wales, dan di Scotland, HRH Putera Charles, Duke Rothesay. Menurut perlembagaan UK, beliau berada dalam barisan pertama untuk menaiki takhta, tetapi berada di tempat ketiga dalam susunan keutamaan, selepas Ratu dan Duke Edinburgh.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Ratu Elizabeth II dengan secara rasmi mengangkat anaknya sebagai Putera Wales dan Earl Chester pada 1958 walaupun upacara pengurniaan tidak mengambil tempat sehingga 1 Julai 1969. Ia merupakan sebuah upacara istiadat yang dilangsungkan di Istana Caernarfon di utara Wales, tempat di mana gelaran "Putera Wales" diciptakan pada kurun ke-13. Dulunya, upacara pengurniaan dilangsungkan di berbagai tempat termasuk Istana Westminster, tempat duduk Parlimen dan Pekan Wales. Swansea, dikurniakan status 'bandar' untuk menandakan peristiwa ini.



Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Pada 29 Julai 1981, Putera Charles dan Lady Diana dikahwinkan di Katedral St. Paul di hadapan 3,500 tetamu jemputan dan disaksikan sekitar 750 juta orang di seluruh dunia. Semua raja-raja dan ketua negara Eropah telah hadir dalam upacara ini kecuali Perdana Menteri Greece, Constantine Karamanlis, yang terkilan kerana kad jemputan yang diterimanya menunjukkan Constantine II, sebagai raja Greece. Perkara ini dianggap cuba melawan perlembagaan Greece kerana negara itu kini ditadbir sebagai sebuah republik. Presiden Ireland Utara, Patrick Hillery juga dinasihatkan oleh perdana menterinya, Charles Haughey supaya tidak menghadiri majlis tersebut kerana peranan Britain di Ireland Utara.


Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket
Pada 10 Februari 2005, telah diumumkan oleh Clarence House [2] bahawa Putera Charles dan Camilla Parker Bowles akan berkahwin pada 8 April pada tahun yang sama, dalam satu majlis sivil di Istana Windsor diikuti dengan sebuah upacara kebaktian di Chapel St. George di perkarangan istana. Namun lokasinya bertukar ke Guildhall, Windsor kerana keluarga diraja risau jika Istana Windsor digunakan untuk majlis mereka, maka mereka juga harus membuka istana tersebut untuk perkahwinan orang lain menurut undang-undang. Pada hari Isnin, 4 April, telah diumumkan bahawa majlis perkahwinan mereka akan terlewat sehari ke 9 April untuk memberi peluang kepada Putera Charles untuk menghadiri upacara perkebumian Paus John Paul II di Rom.


Photobucket

Photobucket

Photobucket


Berhenti rokok!



blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails